Awards

Cinekid New Media award 2007 (1st prize)
For: Hello You! the Game (artwork and animation)
With: Malmberg Publishing, Ranj and Shop Around!


IF silver design award 2004
For: www.ah.nl/werk (artwork and animation)
With: Fabrique, FHV/BBDO and Shop Around!


Maaskant prize 2003 (Nomination)
For: Illustrational work 2001 - 2003

Publications

Freistil 2 the best of european commercial illustration
Verlag hermann schmidt mainz, 2005

1x1 pixel-based illustration & design
Vasava artworks, 2003

Exhibitions

Shop Around: Exposeren met dummies
Group exhibition
02/11/2007 - 31/12/2007
Art café Gommers, Rotterdam (NL)


Duplex: exhibition with Arjen de Jong (link)
17/09/2004 - 24/10/2004
Punct Gallery, Tilburg (NL)


Shoparound: David Bowie (link)
Group exhibition: David Bowie - Up the hill backwards
16/02/2003 - 09/03/2004
Stip Gallery, Amsterdam (NL)

Interview

Trouw
May 22, 2004 - De oertijd van de computer vormt een inspiratiebron voor jonge kunstenaars. Ze herontdekken de pixels van Pacman en... ministeck.

door Harmen van Dijk - Albert Heijn vraagt sinds kort om vakantiewerkers met behulp van een poppetje dat zo lijkt te zijn weggelopen van een stokoude Atari-spelcomputer. Het figuurtje op de wervingsposter is opgebouwd uit gekleurde blokjes die doen denken aan de grove pixels van Pacman en Kingkong. "Ik noem het ook wel de Ataristijl", zegt Panc, de Rotterdamse illustrator die het mannetje voor Albert Heijn bedacht. Het poppetje maakt deel uit van een hele supermarktwereld die hij ontwierp voor de website van AH. Via deze grofgepixelde wereld maakt de bezoeker van de site kennis met alle soorten werk die AH te bieden heeft. Een vrachtwagen wordt uitgeladen, een caissière rekent af, een daklozenkrantverkoper staat voor de deur -alles in een houterige, humoristische stijl. Panc werkte al voor veel meer bedrijven en ook in tijdschriften kom je zijn computerillustraties regelmatig tegen. De pixelstijl is populair, ook al omdat ie mooi aansluit bij de revival van alles wat met de jaren tachtig te maken heeft. "Maar het is ook een stijl die je ziet terwijl je het niet echt doorhebt", denkt Panc. "De tussenfilmpjes in het Ster & Cultuurblok op Nederland 3 zijn bijvoorbeeld ook zo gemaakt. Die zien er ook uit alsof je ver inzoomt op je digitale camera: allemaal blokjes." Pixelartiesten zoals Panc zijn er niet veel in Nederland. "Ik krijg tenminste veel opdrachten, er is weinig concurrentie." Panc (1978) keek zelf de kunst af in Berlijn, waar hij een jaar of drie geleden voor zijn studie aan de Willem de Kooning academie naar toe ging. "Ik was vroeger helemaal niet zo van de spelcomputer. Ik schilderde. Maar op de Hogeschool voor de kunsten in Berlijn kwam ik erachter dat deze stijl me heel goed ligt. Dat ik artistiek en commercieel mijn ei er goed in kwijt kan." De Pixelart kwam eind jaren negentig tot bloei in de Duitse hoofdstad. Het was een reactie op de prachtige gepolijste, hyperrealistische beelden die kunstenaars uit de computer toverden -zoals in Nederland Micha Klein. De pixelartiesten grepen juist weer terug naar de oervormen van de computer. "In de beginjaren was er niet meer mogelijk dan die heel grofgeblokte figuurtjes. Nu is het een keuze om zo te werken", zegt Panc. De bekendste pixelaars zijn die van het Berlijns-Newyorkse kunstenaarscollectief Eboy, door Panc zeer bewonderd. Op hun website zijn allerlei vormen van pixelkunst te zien die ze door de jaren heen hebben gemaakt. "De website is een soort museum geworden." Panc ziet zichzelf niet als kunstenaar. "Ik ben illustrator, plaatjesmaker. Maar ik probeer wel van iedere opdracht iets eigens te maken. Er mag wel een beetje humor in zitten ook. Maar ik vind het prima om voor commerciële opdrachtgevers te werken."